Aktualności
Wycieczka w Rudawy Janowickie
Redaktor: Marzena Szkudlarek
31.03.2012.

Słoneczne i ciepłe dni w marcu zachęciły nas do zorganizowania pierwszej tej wiosny wycieczki. Na cel wypadu wybraliśmy Rudawy Janowickie – niewielkie, ale malownicze pasmo górskie niedaleko Jeleniej Góry. Ze względu na charakterystyczne dwa kopulaste, podobnej wysokości wzniesienia: Krzyżną Górę i Sokolik, często w żargonie turystycznym nazywane jest „największym biustem Europy”. Okolica, od niedawna znana jest także, z licznych pałaców sukcesywnie powracających do swojej dawnej świetności. Siedziby arystokracji, wielkich rodów śląskich czy bogatych patrycjuszy jeleniogórskich wraz z otaczającymi je parkami są wymarzonym miejscem odpoczynku i zamieniają się w luksusowe hotele i ośrodki spa. Projekt rewitalizacji i popularyzacji okolicy przebogatej nie tylko przyrodniczo i krajobrazowo, ale również historycznie nosi nazwę Dolina Pałaców i Ogrodów (www.dolinapalacow.pl/).

Czytaj wiecej

Liberec - miasto kultury i sportów
Redaktor: Jadwiga Bystrykowska
16.01.2012.

W dniu 06.01.2012r. korzystając ze zbiorowych biletów ZVON w 15-osobowej grupie zebraliśmy się po czeskiej stronie w Kunraticach by autobusem, potem pociągiem i tramwajem nr 2 dotrzeć na Plac Benesza w centrum miasta.

Zwiedzanie  zaczęliśmy od najwspanialszej budowli neorenesansowej zbudowanej w latach 1888 – 1893, wg projektu architekta wiedeńskiego F. Neumana.
Wewnątrz ozdobione fasady i cenne witraże okienne. Sale ceremonialne i zwiedzanie wnętrz dostępne tylko we czwartki – szkoda, bo my przyjechaliśmy w piątek.
    Budowla zastąpiła starą, z której zachował się dzwon umieszczony nad zegarem. Miejsce starego ratusza zaznaczono przy pomniku Neptuna i naprzeciw domu Krauzego, wyróżniającego się bogatą fasadą wybudowanego w roku 1798 przez handlarza suknem. Wieża ratusza ma 65 m wysokości, a na szczycie stoi rycerz Roland strzegący miasta.
Po prawej stronie od głównego wejścia do ratusza umieszczono symboliczny „pomnik” upamiętniający dzień 21 sierpnia 1968r. – tj. najazd czołgów Układu Warszawskiego, w wyniku czego zginęło 9 osób a dalszych 45 zostało rannych.
    Po obejrzeniu rynku przeszliśmy obok teatru, następnie ulicą Żelazną i koło kościoła św. Antoniego doszliśmy na dawny rynek Nowego Miasta – dziś parking.
Na ulicy Wertnej zachowały się 3 domki z czasów Albrechta z Valdsteina (1583 – 1634), które kiedyś zdobiły całe Nowe Miasto, a dziś pod opieką uczniów sąsiadującej średniej szkoły przemysłowej są najstarszymi domami mieszczan w Libercu.
    Dalej podeszliśmy do kościoła św. Krzyża (zamknięty), obok którego na ogrodzonym niedostępnym terenie zielonym znajduje się Kolumna Morowa przeniesiona z placu Nowego Miasta.
    Ponieważ zaczął padać deszcz ze śniegiem przerwaliśmy planowane zwiedzanie, by przez plac Benesza dotrzeć pod „Bajkowe Królestwo Czeskiego Szkła” – jedną z pierwszych budowli murowanych w mieście – zbudowaną przez ród Redernów w latach 1582 – 1587. Wygląd dzisiejszy zamek otrzymał dzięki kilku przebudowom po pożarze w 1615r.
W XX wieku firma „Szkłoexport” zorganizowała na zamku unikatową wzorcownię szkła, dzięki czemu powstała nazwa „Szklany Zamek” – dziś niestety niedostępny.
    Trochę zmarznięci pojechaliśmy tramwajem nr 2 na Ludowe Sady – dzielnicy przepięknych ogrodów . Dobrze zwiedzać je na wiosnę, gdy kwitną azalie i rododendrony wśród zieleni i w pobliżu lasów Gór Izerskich. Miejsce przeznaczone do wypoczynku i zabaw mieszkańców Liberca – my w restauracji „Formanka” zjedliśmy pełny obiad za 100CZK.
    Po posiłku pieszo przez park doszliśmy do Ogrodu Botanicznego mijając po drodze piękne wille. Pięć osób zdecydowało się na wejście (140 koron czeskich), pozostali pojechali tramwajem nr 2 , potem nr 3 na drugi koniec Liberca, by pieszo dotrzeć do dolnej stacji kolejki na Jeszted. Analizując czas jaki nam pozostał zdecydowaliśmy się na wjazd wagonikiem na górę – zupełnie zamgloną bez widoków.
    Silny wiatr chciał nam pourywać głowy, wszechobecna szadź cieszyła oko, sprawiając nam wiele radości. Wjazd i zjazd trwa 4 minuty – można więc zaplanować pobyt na górze, tym bardziej, że mieści się on również w bilecie ZVON.
    Nie pierwszy raz byliśmy w Libercu. Miasto terytorialnie zbliżone do Jeleniej Góry jest miastem kultury i sportu i ma wiele do zaoferowania. Jest tu co oglądać i można uczestniczyć w różnych imprezach i zawodach sportowych. Dzięki dobrze zorganizowanej sieci komunikacyjnej polecamy wszystkim zainteresowanym, szczególnie z terenów przygranicznych Euroregionu Nysa.

Galeria zdjęć.

Drzewa ziemi bogatyńskiej
15.11.2011.

Nie musimy Was przekonywać jakie znaczenie dla życia na Ziemi mają drzewa. Według Wikipedii Drzewa – grupa roślin, do której zaliczają się największe rośliny lądowe. Pożytki płynące dla człowieka ze współistnienia z drzewami można by wymieniać w nieskończoność, szeroką wiedzę na ten temat znajdziecie również w książkach czy Internecie.  W zbiorach naszego Stowarzyszenia posiadamy kilkanaście zdjęć drzew z terenu ziemi bogatyńskiej. Zdjęcia wcześniej (2009r) były prezentowane na wystawie w BOK i są zbiorem różnych gatunków drzew, które często mijacie na swojej drodze niezauważone. Coraz częściej również mówi się o ochronie starych drzew, tym sposobem pragniemy zwrócić Waszą uwagę na otaczającą przyrodę i ciekawe okazy Bogatyni lub okolic.

Rozpoznała gatunki drzew i wykonała zdjęcia Nina Tomczyk z pomocą Ryszarda Sawickiego.

Zapraszamy do naszej  galerii zdjęć  lub na inne ciekawe strony o tej tematyce:

Via Regia - królewska droga, która łączy
26.10.2011.

W ostatnim miesiącu członkowie naszego Stowarzyszenia uczestniczyli w warsztatach organizowanych przez PZFST Pogranicze Lubań, na których to wypracowana została koncepcja promocji części Dolnego Śląska na drodze Via Regia. W czasach współczesnych kojarzona jest z przebiegiem szlaku komunikacyjnego A4.

Ponad graniczny projekt, będzie promował atrakcje turystyczne Dolnego Śląska.

Via Regia – w sensie ogólnym, droga królewska, trakt handlowy prowadzący od Hiszpanii aż po Rosję.

Projekt Polsko – Niemiecki, zakłada przygotowanie i realizację wspólnego pomysłu na marketing regionu pomiędzy: od Bautzen w Saksonii przez Zgorzelec,  Lubań, Bolesławiec do Złotoryi na Dolnym Śląsku, w oparciu o szlak „Via Regia”.  Sukces projektu uzależniony jest od udziału partnerów, tj. miast, gmin i powiatów, oraz od długoterminowej współpracy. Szczegóły i wnioski wynikające z pracy w warsztatach możecie doczytać na

Ciekawostką dla nas, jest to że domy przysłupowe w Bogatyni mogą stać się w projekcie atrakcją turystyczną z Dolnego Śląska, szeroko promowaną, w regionie otwartym, przyjaznym dla turystów i mieszkańców. Temat wart doczytania i większego zaangażowania.

Stawiamy pytanie:

Czy turyści jadąc drogą Via Regia, będą chcieli przyjechać do Bogatyni i zobaczyć domy przysłupowe?

Przebieg drogi : Hiszpania, Francja, Belgia, Niemcy, Polska, Ukraina.

Więcej na:

Trzy dni w Kotlinie Kłodzkiej
28.09.2011.

Pomimo dobrze zaplanowanej wyprawy, w ostatniej chwili musieliśmy nieoczekiwanie zmienić nocleg i trasę zwiedzania. Mimo to wszyscy  uczestnicy zachowali dobre humory i ciekawi przygody wyjechaliśmy na wycieczkę autokarem z przyczepą na rowery. Spanie w Starej Morawie w przydrożnym eleganckim gościńcu „Pod Czeremchą” skąd wyruszaliśmy na szlak pieszo lub rowerem. www.czeremcha.net  Grupa 40 osób to członkowie TMZB, zaproszeni goście z sekcji rowerowej PROFI z Jeleniej Góry, Czesi z Jablonca i okolic oraz chętni miłośnicy z Bogatyni.

W programie:

Jaskinia Niedźwiedzia – Kopalnia Złota – Kopalnia Uranu – Muzeum Ziemi – piękne widoki, „szukanie złota”, powitanie jesieni, wyjazd wyciągiem na Czarną Górę www.czarnagora.pl . Rowerzyści odwiedzili kilka okolicznych miejscowości: Bystrzycę Kłodzką, Lądek Zdrój, Stronie Śląskie.

Jednolite stroje rowerzystów to oczywiście promocja naszego regionu czyli:

·        PGE Górnictwo i Energetyka Konwencjonalna S.A.
Oddział Kopalnia Turów

Oddział Elektrownia Turów

Wyprawa grupy pieszo – rowerowej była udana i przyjemna, tym bardziej, że pogoda znowu nam dopisała, słońce wyjątkowo dobrze grzało.

Poniżej sami zobaczcie miejsca, do których udało nam się dotrzeć:

www.jaskinia.pl – jaskinia niedźwiedzia

www.kopalniazlota.pl

www.muzeum-kletno.pl – muzeum ziemi

www.kletno.pl – kopalnia uranu.

W drodze powrotnej zawitaliśmy na krótko do Polanicy Zdrój, gdzie smakowała nam woda z tamtych źródeł. Na całej trasie prowadziliśmy rozmowy z napotkanymi ludźmi, czasami z byłymi mieszkańcami Bogatyni.

W domu wieczorem – dotlenieni i zadowoleni z weekendu.

Galeria zdjęć

««  start « poprz. 11 12 13 14 15 16 17 18 nast.  » koniec »»

Pozycje :: 136 - 144 z 158

PTSM w Lubaniu

Niewidomi na tandemach

www.niewidominatandemach.pl

Budowa Zalewu w Bogatyni

Krótka kronika budowy Elektrowni Turów

Nasze projekty

energia

Pomnik wojenny w Markocicach

Drugie życie pomnika

Informator o domach przysłupowych

Informator_wydanie 2

Warning: curl_exec() has been disabled for security reasons in /home/tmzbbo/domains/tmzb.eu/public_html/templates/rhuk_milkyway10/index.php(164) : eval()'d code(1) : regexp code(1) : eval()'d code on line 76