Aktualności
Kaszuby - 2015r (Od Kożyczkowa do Gdańska) Drukuj Email
Redaktor: D.W.
20.07.2015.

Wakacje w pełni, dla nas czas na kolejną wyprawę rowerową. Jedziemy spełniać marzenia na Kaszuby, w kręgu przyjaciół i natury. Kiedyś ktoś powiedział: ”Kaszuby na zdrowie!”. Tu można jechać na ryby, na grzyby, na konie, na narty, na sanki – samochodem, pieszo lub rowerem. Wymarzony raj dla doskonałego wypoczynku. Nasz plan przewidywał rower, ale mieliśmy do dyspozycji jeszcze auto i pociąg SKM.

Pierwsza baza noclegowa (5 dni) Kożyczkowo 13 ”Pod Lipą” Anna i Jerzy Król - gorąco polecamy dobra cena i wyjątkowe miejsce (kuchnia full wypas) wśród słodziutkich truskawek. Z tego miejsca codziennie wyruszaliśmy na szlaki poznawać kulturę i tradycje Kaszub. Krótko mówiąc muzea, tradycje w kuchni i rzemiośle ludowym, przyroda w rezerwatach i Kaszubskim Parku Krajobrazowym, wszędzie jeziora i drogi wykładane płytami z kratką i piachem.

Kaszubi posiadają swój język z elementami prastarej słowiańszczyzny, zwyczaj zażywania tabaki (a po zażytej tabace i kichaniu – na zdrowie!), bogate dziedzictwo kulturowe i ogromne przywiązanie do tradycji.

Kaszubski Park Krajobrazowy

Malownicze i niezwykłe miejsca można by wymieniać bez końca, my odwiedziliśmy m. in. Kożyczkowo, Chmielno i inne okoliczne miejscowości oraz truskawkowe pola.

Rzym – z dobrym jeziorem do kąpieli.

Kartuzy (stolica Kaszub) – tu główny punkt odwiedzin – Muzeum Kaszubskie: „Powiadają o tym mieście (Kartuzach – N. M.), że jest jedynym w Europie, do którego z każdej strony wjeżdża się przez las. I podobno jako jedyne ma na swym terenie aż pięć malowniczych jezior.

Któż nie słyszał o pięknej krainie zwanej Szwajcarią Kaszubską – regionie gór, lasów i wody, którego stolica jest zarazem centrum i skarbnicą oryginalnego folkloru tych ziem? Drogę do regionalnego muzeum w Kartuzach wskaże każdy. Niepozorny budynek stoi wprawdzie przy bocznej uliczce, ale to właśnie jest ośrodkiem zainteresowania przejeżdżających turystów...”.

Tymi słowy zaczyna swój artykuł "Kartuskie Gawędy" dziennikarz amerykański Zbigniew Roessler z Detroid po zwiedzeniu sal ekspozycyjnych Muzeum Kaszubskiego.

Spośród ciekawostek zachęcamy i polecamy:

Centrum Edukacji i Promocji Regionu w Szymbarku, gdzie między innymi znajduje się ciekawy budynek, postawiony… na dachu. Wchodzi się do niego przez okno szczytowe i spacerując po suficie przenosi do minionej epoki, gdyż wnętrze wyposażono w meble z okresu PRL. Oczywiście nie jest to przypadkowe, bo cały budynek ma symbolizować tamte czasy, kiedy wszystko było na odwrót. Najzabawniejsze jest jednak to, że wyposażenie jest przymocowane do sufitu i trudno tu utrzymać równowagę. Więcej w tym miejscu to m. in. 46,5-metrowa deska (rekord długości), Dom Sybiraka, replika bunkra „Ptasia Wola”, browar oraz w cenie biletu opieka przewodnika.

www.cepr.pl/index.php/pl/

Niedaleko ale już na pieszo dotarliśmy do Wieżycy z Wieżą Widokową im. Jana Pawła II. – uwaga w czasie wiatrów może się kołysać.

Kaszubski Park Miniatur i obok Kaszubski Park Gigantów w Stryszej Budzie.

Oryginalny bunkier Gryfa Pomorskiego zwany Ptasią Wolą. Ukrywali się w nim partyzanci z okolicznych miejscowości.

Szczelina Lechicka zachwyciła nas swoim zielonym pięknem, oraz tym że poprowadziły nas do niej, nieznane ścieżki rezerwatu przyrody.

Polecane w przewodnikach dla turystów Węsiory z kamiennymi kręgami, zagadka. O tym miejscu wiele osób mówi "polskie Stonehenge" niewątpliwie robi wrażenie. Wśród sosnowego lasu, który rozciąga się nad jeziorem Długim co i rusz natknąć się można na wzniesione z kamieni kurhany.

Dworek Wybickiego – Sikorzyno, gniazdo rodowe Józefa Wybickiego do tego dworku poprowadziła nas historia rodziny Wybickich, twórcy "Pieśni Legionów Polskich", później  Mazurka Dąbrowskiego.

Bytów z Zamkiem krzyżackim – gdzie nasi koledzy pragnęli zostać rycerzami.

Kościerzyna – zajechaliśmy na ostatnią chwilę (tuż po 17:00), by zobaczyć stare lokomotywy wraz z taborem kolejowym. Skansen „Parowozownia Kościerzyna" – to właśnie tu zatrzymał się czas polskiego kolejnictwa.

Galeria - Muzeum Volkswagena w Pępowie – to  kolejne ciekawe miejsce dla dużych chłopaków, zainteresowanych i zakochanych  w motoryzacji. Miejsce również warte polecenia z uwagi na „ekskluzywny towar”.

Więcej zobaczycie na żywo – www.pomorskie.travel

Druga kwatera noclegowa to Gdańsk Olszynka. Do Gdańska nie trzeba nikogo zachęcać, my przyjechaliśmy z podwójną przyjemnością z uwagi na spotkanie gdańskiej grupy rowerowej, którą mięliśmy przyjemność gościć w Bogatyni. Rowerzyści to wspaniali ludzie, a ludzie na rowerach z Gdańska - wyjątkowi, serdeczni i znowu chcemy z nimi jechać. Damian, Basia, Wanda, Wiesia i Krzysztof zabrali nas w podróż na szlaki rowerowe niezwykle malownicze i ciekawe krajobrazowo. Spędziliśmy razem dwa dni, w tym jeden dzień traktujemy do odpracowania przez naszą grupę w Bogatyni. Damian to prawdziwy organizator, skrupulatnie przygotowany z rowerem, aparatem i przyjaciółmi. Z sentymentem wspominamy historię i piękno domu podcieniowego w miejscowości Trutnowy, o którym opowiadał z pasją właściciel. W trójmieście ścieżki i drogi rowerowe, Westerplatte, Sopot, Stocznia Gdańska. Do Redy dojechaliśmy szybką koleją miejską (SKM), w której zmieściło się też nasze 14 rowerów. Na szlaku rowerowym malownicze widoki i ciekawe miejsca: Rewa i Krzyż na Rewskim Szperku, Zamek Jan III Sobieski w Rzucewie, Puck, Swarzewo.

Miłym akcentem było również spotkanie kolegów ze szkolnej ławy. Odwiedziny miały miejsce w Kosakowie, po których zostało wiadro czereśni i 12 chętnych do zajadania.

W Gdańsku kolejne przywitanie z Neptunem, spacer ulicami w śród gdańskich kamieniczek oraz wspomnienia i plany na rok następny.

Galeria zdjęć

Przebyte trasy rowerowe polecamy na stronie http://grzess.bikestats.pl/ , tam znajdziecie każdy dzień naszej wyprawy.

Kolejny rok spełniamy nasze marzenia dzięki wsparciu:

PGE Górnictwo i Energetyka Konwencjonalna S.A.

Oddział Elektrownia Turów.

« poprzedni artykul   nastepny artykul »

PTSM w Lubaniu

Niewidomi na tandemach

www.niewidominatandemach.pl

Budowa Zalewu w Bogatyni

Krótka kronika budowy Elektrowni Turów

Nasze projekty

energia

Pomnik wojenny w Markocicach

Drugie życie pomnika

Informator o domach przysłupowych

Informator_wydanie 2

Warning: curl_exec() has been disabled for security reasons in /home/tmzbbo/domains/tmzb.eu/public_html/templates/rhuk_milkyway10/index.php(164) : eval()'d code(1) : regexp code(1) : eval()'d code on line 76